nr 11 (158)   listopad 2004

 

Środowisko naturalne. Temat: recykling

Zasypani przez odpady
Segregować czy nie? To nawet nie pytanie, to nasz wybór. Jaki mamy do niego stosunek, widać po faktach i liczbach. Chcemy mieć czyste powietrze, a nie jesteśmy za leniwi, by w kuchni mieć dwa lub trzy pojemniki na śmieci. Aby wywołać refleksję malkontentów i leniwców kilka faktów z dyscypliny odpadki i recykling. W tym numerze o wszechobecnych opakowaniach.

Gospodarka odpadami po opakowaniach
Masę odpadów opakowaniowych szacuje się w Polsce w roku 2003 na prawie 3,5 mln ton. Przewiduje się, że do roku 2007 nastąpi dalszy wzrost mniej więcej do 4,7 mln ton. Zatem sposób, w jaki będziemy sobie radzić z tym problemem, zasadniczo wpłynie na stan środowiska naturalnego w kraju, a co za tym idzie jakość i standard naszego życia.
Rozwój gospodarki odpadami opakowaniowymi uzależniony jest od wielu czynników m.in. sytuacji gospodarczej, ogólnego wzrostu spożycia, zmian demograficznych czy stylu i poziomu życia społeczeństwa. Zasadniczy wpływ na tą branżę będzie miał również międzynarodowy rozwój wymiany towarowej szczególnie z krajami Unii Europejskiej. Mimo tylu zmiennych czynników już teraz są zauważalne tendencje oraz kierunki dalszego rozwoju.
Największą grupę odpadów w Polsce stanowią opakowania wykonane z papieru (tektury), ok. 33%, następne w kolejności są opakowania z tworzyw sztucznych 27%, wielomateriałowe - 16%, ze szkła - 14%, z metali 6% (aluminiowe puszki po napojach 1,5%) oraz opakowania organiczne (np. drewniane) 4%. Przy dynamizacji rozwoju międzynarodowej wymiany towarowej wybierane będą materiały tanie i lekkie nadające się do ponownego przetwarzania. Nie jest więc zagrożona w kolejnych latach pozycja papieru i tworzyw sztucznych. Opakowania wielomateriałowe, takie jak "tetrapak" posiadają również mocną pozycję na rynku. Zagrozić im mogą jedyne opakowania z tworzyw sztucznych lub inne wykonane z materiałów przyjaźniejszych środowisku, np. na bazie kwasów organicznych czy typu "ecolean". Szkło jest doskonałym materiałem na opakowania, szczególnie wielokrotnego użycia.
Ilość opakowań metalowych z blachy białej w ostatnim czasie spadła, szczególnie stosowanych w przemyśle mięsnym. Ich odzysk jest na bardzo niskim poziomie, zaś recykling jest kosztowny, stąd można się spodziewać w kolejnych latach zmniejszania się tak opakowanych produktów oraz wzrostu ich cen. Wśród opakowań metalowych, jedynie produkcja opakowań aluminiowych, szczególnie puszek do napojów wzrasta każdego roku prawie o 3%. Wzrost ten zawdzięczamy zwiększającej się produkcji napojów szczególnie piwa oraz dobrym efektom odzysku i recyklingu tego opakowania w Polsce, które plasują aluminiowe puszki po napojach jako najlepiej odzyskiwane opakowanie w naszym kraju.

Zapakowani
Jeśli będziesz wybierać w sklepie dobra pakowane tak, jak tu zalecamy, będzie to korzystne dla twojej kieszeni, w domu będzie mniej śmieci, a przyroda spojrzy na nas bardziej przyjaznym okiem.
Najogólniejszą zasadą jest kupowanie jak najmniejszej ilości opakowań. Starajmy się więc kupować towary w dużych workach, pojemnikach, w postaci skoncentrowanej (np. płyn do naczyń, do płukania, soki), a owoce - luzem, a nie pakowane w folię.
Wybierajmy kosmetyki nie zapakowane w dodatkowy kartonik - "tubka jest na pastę, a pudełko na konsumenta". Kupujmy dezodoranty w sztyfcie, zamiast wypełnionych gazem spray'ów, a wody toaletowe - w butelkach z pompką.
Napoje kupujmy w szklanych butelkach zwrotnych.
W przypadku słodyczy zdarza się, że koszt samego opakowania jest większy od kosztu słodkiej zawartości. Nie jedzmy oczami, zostawmy eleganckie opakowania na wyjątkowe okazje!

Najmniej uciążliwe dla środowiska jest kupowanie mleka nie w kartonowo-aluminiowo-papierowym opakowaniu, lecz w samych tylko foliowych torebkach, które potrzebują mniej surowca na wyprodukowanie, mniej śmiecą i są tańsze.
Wychodząc na zakupy, pamiętajmy o zabraniu ze sobą torby z płótna, zatrzymajmy rzekę darmowych reklamówek "jednorazowych"! Taka torba jest wygodniejsza, elegantsza niż foliowa reklamówka, a przede wszystkim modniejsza, bo moda na ekologię trwa cały czas.

Opr.eco na podstawie czasopisma Kropla (nr 1/2004)
i folderu "Taniej i przyjaźniej. Na zakupach"

menu

 
 
 
Wiadomości Żmigrodzkie
rss wykonanie
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług, personalizacji reklam i analizy ruchu. Informacje o sposbie korzystania z witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Korzystając z tej strony, wyrażasz na to zgodę.