"Szlifowanie diamentów"
Chętni uczniowie Szkoły Podstawowej im. B. Chrobrego w Żmigrodzie z klas V i VI mogli na przełomie listopada i grudnia 2011 r. przystąpić do pisania testów z przedmiotów ścisłych jak: fizyka, chemia, biologia, geografia, astronomia, których pozytywne zdanie kwalifikowało ich do udziału w projekcie stworzonym na rzecz uzdolnionej młodzieży, a zorganizowanym przez Fundację Edukacji Międzynarodowej we Wrocławiu współfinansowanym ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Stopień trudności testów był jednakowy tak dla uczniów klas V, VI szkoły podstawowej jak i uczniów klas I, II gimnazjum. Osobną grupę stanowiła młodzież z III klas gimnazjum oraz I i II klasy szkoły średniej. Wielu było zaskoczonych tak dużym zainteresowaniem ze strony dzieci tym bardziej, że testy nie były łatwe. Ze żmigrodzkiej podstawówki zakwalifikowało się aż 10 uczniów:
CHEMIA - Aleksandra Smektała, Barbara Łopatka, Natalia Cepa,
BIOLOGIA - Dominik Borkowski;
ASTRONOMIA - Dominik Sokołowski, Patryk Piekarski, Dawid Byrski;
FIZYKA - Maja Howis;
GEOGRAFIA - Adam Turowski, Igor Karlik;
Celem projektu jest zwiększenie motywacji uczniów uzdolnionych do kontynuowania nauki na studiach na kierunkach matematyczno-przyrodniczych poprzez przygotowanie
i pilotażowe wdrożenie w ciągu 2 lat siedmiu innowacyjnych programów nauczania.
W projekcie bierze udział 280 uczniów z dolnośląskich szkół, rozwijających swe uzdolnienia w zakresie siedmiu przedmiotów. Równolegle opracowany i wdrożony został program wsparcia psychologicznego dla uczniów uzdolnionych realizujących wymienione programy. Nastawiony jest w szczególności na wspieranie dziewcząt z małych miejscowości, które napotykają na bariery w dostępie do edukacji zwłaszcza w zakresie studiów na kierunkach ścisłych. Rekrutacja uczestników projektu była zgodna z zasadami równego traktowania dziewcząt i chłopców, a także równości szans uczniów zamieszkujących na obszarach wiejskich. Adresatami i jednocześnie uczestnikami projektu oprócz wybitnie uzdolnionych uczniów są rodzice uczniów uczestniczących w projekcie oraz nauczyciele - opiekunowie naukowi w "macierzystych" szkołach uczniów objętych wsparciem. Ze strony internetowej fundacji możemy się dowiedzieć jaki jest zakres i forma wsparcia uczestników. I tak, dla uczniów zakwalifikowanych do udziału w projekcie zaplanowano:
- 6 sesji przedmiotowych, o programach wykraczających poza materiał szkolny i łącznym wymiarze 240 godzin, przy czym w roku 2011 zorganizowana zostanie jedna sesja, w roku 2012 cztery sesje i w roku 2013 (pierwsze półrocze) jedna sesja;
- comiesięczne konsultacje ze specjalistami przedmiotowymi lub psychologami;
- zakwaterowanie i wyżywienie w hostelu wraz z opieką nauczyciela-wychowawcy;
- udział w imprezach kulturalnych (teatr, opera, koncerty) organizowanych w godzinach popołudniowych podczas sesji przedmiotowych;
- materiały dydaktyczne związane z realizacją programu nauczania poszczególnych przedmiotów.
Program sesji wykracza poza zakres podstawy programowej danego przedmiotu i obejmuje zarówno zajęcia teoretyczne, jak i doświadczalne w salach i laboratoriach wrocławskich uczelni. Zajęcia prowadzone będą przez wybitnych dydaktyków z najlepszych uczelni i szkół dolnośląskich.
Dla rodziców i nauczycieli uczniów zakwalifikowanych do udziału w projekcie zaplanowano:
- 6 jednodniowych 8-godzinnych (sobotnich-rodzic i środowych-nauczyciel) sesji o łącznym wymiarze 48 godzin dydaktycznych przebiegających równolegle z sesjami dla uczniów
i obejmujących warsztaty szkoleniowe, wykłady i seminaria o tematyce związanej
z identyfikowaniem uzdolnień, rozwojem poznawczym i emocjonalno-społecznym młodzieży oraz wspólnym budowaniem „środowiska uczącego się” z uwzględnieniem zasady wyrównywania szans edukacyjnych;
- możliwość korzystania z Internetowego Punktu Konsultacyjnego, w którym dyżurować będą specjaliści przedmiotowi i psycholodzy oraz materiały dydaktyczne.
Sesja dla każdego z przedmiotów rozpoczynała się zakwaterowaniem uczestników w hostelu. Następnie dzieci pod opieką wychowawcy przechodziły do siedziby FEM, gdzie miało miejsce spotkanie z organizatorami projektu i wykład inauguracyjny. Po objedzie rozpoczynały się zajęcia dla uczestników, które trwały do późnego wieczora. Około godz. 20.00 następował powrót do hostelu i czas wolny. Udział w zajęciach jest bezpłatny. Fundacja pokrywa koszty nauki, zakwaterowania i wyżywienia, a także uczestnictwa w imprezach kulturalnych organizowanych podczas sesji. Uczestnicy pokrywają koszt przyjazdu do Wrocławia i powrotu do domu.
W czasie ferii zimowych 2012 rozpoczęła się I sesja ostatniej grupy przedmiotowej. Pod koniec stycznia rusza już drugi etap projektu. Po zakończeniu pierwszej części powrócimy do tematu na łamach Wiadomości. Zapytamy wówczas dzieci o ich wrażenia, a także plusy i minusy takiej formy rozwijania uzdolnień. Jedną zaletę możemy potwierdzić już dziś, to większa samodzielność dzieci, które muszą sobie jakoś radzić w dużej grupie, z dala od domu, to niewątpliwie obycie naszych pociech z dużym miastem, poruszaniem się po nim,
z wydarzeniami kulturalnymi Wrocławia, to ich większa pewność siebie, którą da im zdobyta wiedza wykraczająca poza zakres programowy szkoły podstawowej.
Renata Skiba