archiwum - 14 - wrzesień

 
 

Wywiad z Dyrektorem Zespołu Szkół Dwujęzycznych w Żmigrodzie - Katarzyną Lech

„JeÅ›li uczymy dziÅ› tak, jak wczoraj, okradamy nasze dzieci z jutra” - sÅ‚owa Johna Dewey'a, wybitnego amerykaÅ„skiego pedagoga, reformatora szkolnictwa inspirowaÅ‚y Dyrektora Gimnazjum im. Macieja Rataja w Å»migrodzie KatarzynÄ™ Lech do wprowadzenia zmian w szkole.

Jakie plany wiąże Pani z pierwszą w Pani szkole klasą liceum ?


A
bsolwenci Zespołu Szkól Dwujęzycznych w Żmigrodzie są zaradni, otwarci na świat, znają języki obce, dbają o kulturę języka ojczystego, potrafią krytycznie, logicznie i twórczo myśleć, przeciwstawiają się złu, niesprawiedliwości i nałogom, czują się obywatelami Polski, Europy i Świata, są ludźmi prawymi, przygotowanymi do godnego i mądrego życia - to jest nasz plan związany z pierwszą klasą liceum.


Skąd wziął się pomysł na powstanie Zespołu Szkół Dwujęzycznych ?

Powstanie tej szkoÅ‚y jest owocem realizacji wizji szkoÅ‚y - „Nasi absolwenci radzÄ… sobie w życiu dorosÅ‚ym” i innowacji pedagogicznej
z języka niemieckiego wdrożonej w latach 2011- 2014.Okazało się, że dwujęzyczne nauczanie zdało egzamin. I to dosłownie - na tle województwa nasi uczniowie z języka niemieckiego uzyskali wynik o 11 proc. wyższy. Od 1 września otworzyliśmy oddział dwujęzyczny w Gimnazjum im. Macieja Rataja . Utworzyliśmy również Liceum Dwujęzyczne. Obie szkoły tworzą Zespół Szkół Dwujęzycznych. Patronat specjalny nad tymi działaniami objął Instytut Goethego z Krakowa, który nazwał nasze rozwiązania modelowymi.

Na rozpoczęciu roku szkolnego była mowa o wprowadzeniu klas dwujęzycznych z językiem angielskim. Jak Pani zamierza to zrealizować?
Pracujemy nad tym wspólnie.
Osiągniemy to poprzez program stosowany przez naszych nauczycieli, którzy stale dokształcają się w zakresie metodyki i dydaktyki nauczania w języku angielskim. Nasze doświadczenia na rzecz dwujęzyczności w języku niemieckim tworzą doskonałą bazę do wprowadzenia dwujęzyczności z języka angielskiego. Trzy przykłady. Zamiana ról. Uczeń przygotowuje się i prowadzi lekcję. W ten sposób uczniowie szkolą się też w wystąpieniach publicznych i panowaniu nad stresem. Nauczyciel jest obserwatorem i mentorem. Nauczanie hybrydowe zaś opiera się na wykorzystaniu platformy internetowej. Uczniowie biorą udział w projektach międzynarodowych. Angielski nie tylko na lekcjach angielskiego to klucz do wprowadzenia dwujęzyczności z tego przedmiotu


Dlaczego warto wybrać naukę w Zespole Szkół Dwujęzycznych ?
Kładziemy nacisk na kształcenie sprawności komunikacyjnych: językowych i technologicznych. Ma to zaowocować wiedzą i umiejętnościami niezbędnymi na wyższym poziomie kształcenia i w dorosłym życiu. Atutem szkoły jest powszechna dostępność do Internetu w pracowniach komputerowych i w salach lekcyjnych, gdzie nauka odbywa się z wykorzystaniem multimedialnych środków dydaktycznych (projektory, kamery, tablice interaktywne). Szkoła rozwija zainteresowania, uzdolnienia i talenty na zajęciach pozalekcyjnych. Edukacja teatralna, warsztaty dziennikarskie, edukacja filmowa , koło fotograficzne, informatyczne z założenia mają temu sprzyjać. Organizowane są maratony naukowe, które stały się znakiem firmowym naszej szkoły. Ważna jest także sprawność i kondycja fizyczna. Uczniowie chętnie uprawiają różne dziedziny sportu od gier zespołowych po biegi przełajowe, pływanie, taniec, aerobik mając do dyspozycji pełnowymiarową halę, boiska sportowe i siłownię zewnętrzną Mamy wiele sukcesów sportowych na poziomie lokalnym, powiatowym, ale także wojewódzkim. Celem strategicznym, jaki przyjęliśmy jest wszechstronny rozwój ucznia.
Nasz uczeń jest dociekliwy, kompetentny, myślący , komunikatywny, otwarty.
Konsekwentnie go realizujemy. Kształcimy ku przyszłości, bazując na wartościach przeszłości. Dlatego w pracy wychowawczej podkreślamy bogatą historię szkoły, pielęgnujemy tradycję i ceremoniał szkolny.
Analizujemy szybko zmieniającą się rzeczywistość i ciągle wprowadzamy usprawnienia w naszej szkole. Wyróżniają nas: dwujęzyczne nauczanie, indywidualizacja procesu edukacyjnego - podział na grupy poziomowane z matematyki i języków obcych według umiejętności ucznia, aktywne metody nauczania, możliwość wyboru zajęć-modułów podczas wychowania fizycznego, zajęć artystycznych i technicznych, intensywna nauka języków obcych. Wpajamy naszym uczniom wiarę w siebie, uczymy przez działanie i dlatego nasi absolwenci są zaradni i otwarci na świat. Wierzymy w otwartą komunikację. U nas każdy jest ważny.

Rozmawiała Agnieszka Rybka

[PANEL PRAWY]
 
w numerach archiwalnych

na stronie www
 
 
Wiadomości Żmigrodzkie
rss wykonanie
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług, personalizacji reklam i analizy ruchu. Informacje o sposbie korzystania z witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Korzystając z tej strony, wyrażasz na to zgodę.