Żmigrodzkie anomalia
W miesiÄ…cu wrzeÅ›niu do rangi jednego z ważniejszych wydarzeÅ„ na terenie gminy Å»migród uznanych przez „WiadomoÅ›ci Å»migrodzkie” oraz główny portal UrzÄ™du Miejskiego
/z bogatÄ… galeriÄ… zdjęć/ byÅ‚o otwarcie nowego punktu kasowego przez Bank Spółdzielczy w Å»migrodzie. W informacjach tych redaktor prowadzÄ…cy „
W Å»” i portal internetowy
UM informuje o remoncie, jaki ma być przeprowadzony w
BS i jakie to po remoncie mają czekać interesantów udogodnienia /znikną lady/. Zaprasza jednocześnie do korzystania z kart płatniczych a przede wszystkim do punktu kasowego, który uroczyście został otwarty z udziałem burmistrza gminy Żmigród, a którego hitem jest to, że będzie czynny również w soboty, Czytając te informacje zdziwiłem się, ponieważ takich punktów kasowych, które w przyzwoitych warunkach obsługują klientów w soboty w Żmigrodzie jest już kilka. A co najważniejsze oferują zdecydowanie niższe opłaty za usługi. Prowadzą je osoby fizyczne bądź instytucje finansowe, które podjęły się tej działalności tworząc nowe miejsca pracy. Otwierali te punkty nie prosząc o rekomendację burmistrza, bo uznali to za nie etyczne. Bank Spółdzielczy w Żmigrodzie, prowadzi obsługę finansową jednostki samorządowej, którą burmistrz kieruje. Jest to złamanie zasady równości podmiotów gospodarczych, Ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Jest to urzędnicza stronniczość. Bo jak inaczej można nazwać to, że urzędnik zamieszcza w miesięczniku gminnym tekst na 1/3 strony i na portalu
U M informacje, za które chwalony podmiot nic nie płaci, inny, każdy podmiot chcąc zamieścić informacje o swojej działalności musi za to zapłacić. Podatnik żmigrodzki, wyraża stanowczy sprzeciw takiemu trwonieniu środków finansowych gminy. Działania te są wysoce nie transparentne wręcz naganne, nie mieszczące się w ogólnie przyjętych kanonach przyzwoitości.
PrzewodniczÄ…cy
Komisji budżetu i finansów Rady Miejskiej
w Żmigrodzie
Henryk Bagiński.
Odpowiedź
CzytajÄ…c powyższÄ… wypowiedź, nie mogÅ‚em oprzeć siÄ™ wrażeniu, że jej autor skumulowaÅ‚ mocne okreÅ›lenia, bez dogÅ‚Ä™bnego zapoznania siÄ™ z tematem. W „WiadomoÅ›ciach Å»migrodzkich” nie byÅ‚o i nie bÄ™dzie miejsca na takie praktyki, jak reklamowanie nieodpÅ‚atne jakiegokolwiek podmiotu kosztem innych podmiotów konkurencyjnych, czy prowadzenie zakamuflowanych dziaÅ‚aÅ„ propagandowych. Choć tu zwracam uwagÄ™ na dowolność interpretacji każdego tekstu: ktoÅ› zÅ‚oÅ›liwie mógÅ‚by równie dobrze PaÅ„skie publikacje listowe uznać za formÄ™ autopromocji, czyż nie? I ani ja, ani Pan najmniejszego wpÅ‚ywu na to mieć nie bÄ™dziemy. PrzywoÅ‚uje Pan konkretne teksty dotyczÄ…ce Banku Spółdzielczego w Å»migrodzie. Otwarcie punktu kasowego, w którym uczestniczyÅ‚ burmistrz, podobnie jak każda uroczystość z udziaÅ‚em przewodniczÄ…cego rady, radnych itd., ma swoje miejsce na Å‚amach miesiÄ™cznika samorzÄ…dowego, bo taki charakter ma ta gazeta. Tworzymy kronikÄ™ wydarzeÅ„ rozgrywajÄ…cych siÄ™ w przestrzeni publicznej tego miasta i gminy. JeÅ›li jedyna w Å»migrodzie jak na razie, instytucja taka jak bank realizuje zmiany, o których pisaliÅ›my poprzednio, informacja taka należy siÄ™ mieszkaÅ„com, choćby dla oszczÄ™dzenia im problemów w dostÄ™pie do placówki. Ale to Czytelnicy dokonujÄ… oceny, czy sÄ… to zmiany dobre, zÅ‚e, niepotrzebne, potrzebne, spóźnione itd. Nie ma to nic wspólnego z dyskryminacjÄ… innych podmiotów. JeÅ›li jakaÅ› firma, lub instytucja otwiera placówkÄ™, nowÄ… halÄ™ produkcyjnÄ…, punkt obsÅ‚ugi klienta itd. i kiedy uzna za stosowne by podczas tego wydarzenia byÅ‚ ktoÅ› z redakcji „WÅ»”, czy Radia Å»migród, na pewno tam bÄ™dziemy, tak jak byÅ‚o to praktykowane przez caÅ‚y czas. Idziemy nawet dalej - na żmigrodzkim portalu
www.zmigrod.com.pl jest dziaÅ‚ „firmy”, gdzie każdy podmiot gospodarczy może nieodpÅ‚atnie umieÅ›cić swój wpis, docierajÄ…c do tysiÄ™cy internautów, w tym także tych spoza gminy. W wydawnictwach turystycznych, podmioty prowadzÄ…ce gastronomiÄ™, usÅ‚ugi przydatne turyÅ›cie, mogÄ… liczyć na nieodpÅ‚atny wpis. Czy takie dziaÅ‚ania też majÄ… być zaprzestane? ProszÄ™ uważnie zapoznać siÄ™ z naszymi artykuÅ‚ami, których „bohaterami” sÄ… podmioty gospodarcze. W żadnym nie znajdzie siÄ™ np. nawoÅ‚ywanie do zakupu konkretnego produktu, bo jest lepszy od innych, do danej usÅ‚ugi, bo inne, wytkniÄ™te palcem firmy majÄ… gorszÄ…. W czasach, kiedy od biznesu zależy wiele inicjatyw spoÅ‚ecznych i kulturalnych, należy oczywiÅ›cie uważać, by nieÅ›wiadomie nie przekroczyć granicy miÄ™dzy opisaniem wydarzeÅ„ a bezpoÅ›rednim marketingiem. Jednak na firmy i instytucje nie da siÄ™ wprowadzić embarga informacyjnego. Jak wyglÄ…daÅ‚aby Wielka Orkiestra ÅšwiÄ…tecznej Pomocy czy liczne imprezy odbywajÄ…ce siÄ™ w naszej gminie, gdyby ich sponsorzy nie mogli zostać wymienieni? Podejrzewam, że zainteresowanie firm wspieraniem takich inicjatyw spadÅ‚oby radykalnie. MogÄ™ Pana zapewnić, że tworzymy nasze pismo z peÅ‚nÄ… Å›wiadomoÅ›ciÄ…, że jest to nasza misja na rzecz lokalnej spoÅ‚ecznoÅ›ci, której oczekiwaniom staramy siÄ™ sprostać. Każda uwaga jest cenna - tu dziÄ™kujÄ™ też za Pana gÅ‚os. Cieszy mnie, że pismo ma uważnych Czytelników, bo to zawsze dodatkowa mobilizacja do dalszej pracy. Ale przy formuÅ‚owaniu ostrych i daleko idÄ…cych sformuÅ‚owaÅ„, proponujÄ™ gÅ‚Ä™bszÄ… refleksjÄ™, zwÅ‚aszcza że list firmuje Pan poważnym tytuÅ‚em funkcji publicznej.