Młodzi w grze
Taki tytuł nosi projekt realizowany w szkołach ponadgimnazjalnych w Bolesławcu, Oławie, Ostrowie Wielkopolskim, Sycowie, Ząbkowicach Śląskich i Żmigrodzie. Także licealiści Zespołu Szkół Dwujęzycznych mogli rozwijać dzięki niemu swoje kompetencje obywatelskie i społeczne.
Główne założenie projektu było takie, że młodzież w wieku ponadgimnazjalnym posiada już spory zakres kompetencji społecznych, ukształtowanych w procesie edukacji i socjalizacji oraz „świeże” spojrzenie na kwestie obywatelskie. Uczestnictwo w projekcie przyczyni się do wzmocnienia kompetencji i postaw pro obywatelskich uczniów i przygotuje ich do roli liderów w lokalnych środowiskach. Projekt zakładał też zmniejszenie postaw bezradności poprzez ukazanie możliwości, jakie stwarza aktywność na rzecz społeczności lokalnej, np. napisanie petycji do instytucji publicznej, zebranie informacji o możliwych sposobach i zasadach rozwiązywania problemów jednostek, grup, wspólnot lokalnych.
W ramach projektu odbyły się cztery spotkania warsztatowe oraz uroczyste podsumowanie. Licealiści w pierwszym spotkaniu uczniowie uczestniczyli w grze miejskiej przygotowanej przez zespół Towarzystwa Edukacji Obywatelskiej. Mieli przygotować plakat, napisać petycję, ułożyć piosenkę, przekonać władze do swojego pomysłu. Sposób realizacji zdań był różnorodny, ale najważniejsze, że zaangażowały się wszystkie osoby. Moderatorami byli pracownicy naukowi oraz doktoranci Uniwersytetu Wrocławskiego.
Dzięki projektowi zostaną wzmocnione kompetencje obywatelskie, postawy wolontariackie, umiejętności pracy w zespole i zwiększenie wiedzy o regionie (gminie, powiecie) i jego specyfice.
Pomysłodawcą i realizatorem projektu jest Towarzystwo Edukacji Obywatelskiej, działające przy wydziale nauk społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego.
Na podsumowaniu, które odbyło się 16 grudnia we Wrocławiu, przedstawiono prace projektowe oraz wyróżniono najbardziej aktywnych uczniów.
Nagrody otrzymali: Dominik Borkowski za najbardziej pozytywne nastawienie do problemów, Kaja Czerniak za najbardziej wybuchowy pomysł na grę, Kacper Kryjom za największą metamorfozę, Marcin Ławniczak za najlepsze przygotowanie merytoryczne do roli, Natalia Siecla za najlepsze opanowanie w trudnej sytuacji.
Warto dodać, że żmigrodzcy licealiści wybrali do realizacji zdanie: Budowa elektrowni atomowej w Gminie Żmigród. Wykazali dużą wiedzę o regionie oraz swoje umiejętności społeczne, obywatelskie oraz mediacyjne. Nasza szkoła została wyróżniona za największą koncentrację na kwestiach lokalnych.
eco