Razem przez życie i sztukę
W Å»migrodzkim OÅ›rodku Kultury odbyÅ‚ siÄ™ projekt „Razem przez życie i sztukÄ™” pod patronatem Starosty Powiatu Trzebnickiego. Impreza miaÅ‚a miejsce w dniach od 19 do 22 lutego i zostaÅ‚a realizowana przez Zespół Szkół Specjalnych. Jest to trzecia edycja tego programu. Na kilka dni dzieci i mÅ‚odzież ze szkół Powiatu Trzebnickiego pracowaÅ‚a razem na rzecz wspólnej integracji. Pierwszego dnia dyrektorka żmigrodzkiej SzkoÅ‚y Specjalnej przywitaÅ‚a wszystkich goÅ›ci i przedstawiÅ‚a program projektu. Na sali zebraÅ‚y siÄ™ nie tylko dzieci z naszej gminy, ale także z OÅ‚awy oraz Prusic. W inauguracji projektu wziÄ™li udziaÅ‚ Robert Adach, starosta Powiatu Trzebnickiego, ZdzisÅ‚aw Åšredniawski, wiceburmistrz Gminy Å»migród, Marek KoliÅ„ski, przewodniczÄ…cy Rady Powiatu, Wojciech Wróbel, naczelnik OÅ›wiaty, Kultury i Sportu, Janina Pastwik- kierownik Referatu OÅ›wiaty UrzÄ™du Miejskiego w Å»migrodzie, oraz Zofia Kaczmarek, dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie. Nie mogÅ‚o zabraknąć starosty Roberta Adacha, pod którego patronatem odbyÅ‚a siÄ™ caÅ‚a impreza.
Po powitalnej przemowie uczestnicy przeszli do zajęć z malowania na szkle. DoroÅ›li przeszli do sali, gdzie odbyÅ‚ siÄ™ wykÅ‚ad na temat wad wymowy u dzieci, który przeprowadziÅ‚a Joanna Kuriata, logopeda ze żmigrodzkiego zespoÅ‚u szkół specjalnych. W każdy nastÄ™pny dzieÅ„ dzieci spÄ™dzaÅ‚y czas na sali widowiskowej pracujÄ…c nad swoimi zadaniami, a nauczyciele korzystali z przygotowanych na tÄ… okazjÄ™ wykÅ‚adów. Opiekunem pierwszego dnia byÅ‚y nauczycielki ZespoÅ‚u Szkół Specjalnych, Irena DÄ…bek, Sylwia Wiktorowicz i Anna Mazurek. Panie pomagaÅ‚y dzieciom podczas zajęć z malowania na szkle. Drugiego dnia uczniowie w ramach zajęć piekli buÅ‚eczki i rogaliki. Mentorem w tym dniu byÅ‚ SÅ‚awomir Staniszewski, szef kuchni. W tym czasie opiekunowie mogli skorzystać z wykÅ‚adu o tym, jak pomóc dziecku radzić sobie z trudnymi emocjami. WykÅ‚ad prowadziÅ‚Ä… pedagog Alicja Osio. Trzeci dzieÅ„ programu to zajÄ™cia plastyczno - techniczne w tematyce „wiosna w sztuce”. ZajÄ™cia zostaÅ‚y poprowadzone pod przewodnictwem Elżbiety Kawskiej oraz Agnieszki Witkowskiej. A opiekunowie korzystali z wykÅ‚adu poÅ›wiÄ™conego konsekwencjom wagarowania, przemocy i innych niepożądanych zachowaÅ„ u dzieci. Za przygotowanie zagadnienia odpowiedzialny byÅ‚ aspirant Jan Owczarek.
Piątek był dniem, w który przyszedł czas na podsumowania. Spotkanie poprowadziła pani Lidia Andrzejak, nauczycielka Zespołu Szkół Specjalnych. W części oficjalnej dyrektorka szkoły podziękowała wszystkim opiekunom i nauczycielom za opiekę i zaangażowanie. W projekt aktywnie zaangażowało się Gimnazjum im. Macieja Rataja w Żmigrodzie. Wolontariusze z tej szkoły pod opieką nauczycieli byli obecni każdego dnia projektu. Naszym zadaniem było pomagać uczestnikom programu w wykonywaniu różnych zadań. Każdego dnia przychodziła inna grupa wolontariuszy. My akurat przyszliśmy w dzień zakończenia projektu, gdzie już jest samo podsumowanie, ale i tak nam się podoba - powiedziała nam jedna z wolontariuszek z gimnazjum.
Głównym z celów który przyÅ›wiecaÅ‚ projektowi to integracja Å›rodowiska powiatowego, ale szkoÅ‚a miaÅ‚a przyjemność goÅ›cić uczestników aż z OÅ‚awy. WedÅ‚ug organizatorów efekt koÅ„cowy widoczny w pracach pokazaÅ‚, że zaÅ‚ożenia projektu zostaÅ‚y osiÄ…gniÄ™te. Każdy z opiekunów warsztatowych mógÅ‚ skomentować dzieÅ„, w którym pracowaÅ‚ z dziećmi, oraz podzielić siÄ™ swojÄ… refleksjÄ… na ten temat. GÅ‚os także zabraÅ‚ obecny na podsumowaniu burmistrz Å»migrodu, Robert Lewandowski. Najważniejsze w integracji jest to, że poprzez praktykÄ™ wydobywajÄ… siÄ™ najwiÄ™ksze uzdolnienia, które każdy z nas posiada. Ujęło mnie to, co powiedziaÅ‚ pan SÅ‚awek. CieszÄ™ siÄ™, że swojÄ… postawÄ… możecie paÅ„stwo na kierunkować mÅ‚odzież na dobre tory. Po podziÄ™kowaniach i refleksjach, przez resztÄ™ czasu podsumowania uczestnicy oraz goÅ›cie mogli obserwować przygotowane w sposób integracyjny przez dzieci i mÅ‚odzież wystÄ™py artystyczne. Spotkania integracyjne miaÅ‚y na celu zintegrować dzieci, mÅ‚odzież sprawnÄ… i „sprawnÄ… inaczej”. - mówi nam już po zakoÅ„czeniu projektu Magdalena Brodala. SpoÅ‚eczeÅ„stwo nie do koÅ„ca respektuje i akceptuje w Å›rodowisku osoby niepeÅ‚nosprawne. WidzÄ…c brak zrozumienia, tolerancji wobec osób majÄ…cych trudnoÅ›ci w pokonywaniu pewnych barier, zaÅ‚ożyliÅ›my w programie „Razem przez życie i sztukÄ™” integracjÄ™ Å›rodowisk szkolnych, uwrażliwiajÄ…c dzieci i mÅ‚odzież na potrzeby innych, wzajemnÄ… pomoc i wsparcie. Dlatego nasze przedsiÄ™wziÄ™cia motywujÄ… wrÄ™cz zobowiÄ…zujÄ… do organizowania tego typu spotkaÅ„. Prawdziwa integracja istnieje wtedy, gdy jest wspólne dziaÅ‚anie, bezpoÅ›rednie obcowanie z niepeÅ‚nosprawnoÅ›ciÄ… i peÅ‚ne rozumienie specyficznych potrzeb rozwojowych, edukacyjnych, spoÅ‚ecznych. Dyrektorka tÅ‚umaczy także, że takie programy majÄ… duże znaczenie terapeutyczne dla wychowanków placówki. NiepeÅ‚nosprawnoÅ›ci nie trzeba siÄ™ bać, wystarczy mieć odwagÄ™ jÄ… poznać i zaakceptować. Organizowanie wszelkich imprez o charakterze integracyjnym ma terapeutyczne znaczenie dla naszych uczniów. WpÅ‚ywajÄ… one na podniesienie samooceny i wiary we wÅ‚asne możliwoÅ›ci, motywujÄ… do pracy, sprawiajÄ… bardzo wiele radoÅ›ci z wÅ‚asnego sprawstwa, umożliwiajÄ… rozwijanie zainteresowaÅ„ i talentów. JednoczeÅ›nie uczÄ… mÅ‚ode pokolenie szacunku, szeroko pojÄ™tej tolerancji, empatii. Magdalena Brodala podkreÅ›la, że cykl tych spotkaÅ„ jest dowodem na to, że inicjatywy, które podejmuje szkoÅ‚a sÄ… skutecznym narzÄ™dziem budowania silnych wiÄ™zi spoÅ‚ecznych osób peÅ‚nosprawnych z osobami niepeÅ‚nosprawnymi w Å›rodowisku lokalnym. W zwiÄ…zku z tym, że nasze przedsiÄ™wziÄ™cia przynoszÄ… pozytywne efekty, bÄ™dziemy kontynuować dziaÅ‚ania, poszerzajÄ…c jednoczeÅ›nie ich zakres. Nam najbardziej zapadÅ‚y w pamięć sÅ‚owa dyrektorki z jednego z przemówieÅ„, które wygÅ‚osiÅ‚a podczas gali podsumowania projektu. ByÅ‚ to przytoczony fragment rozmowy z jednym z uczestników programu, który przyjechaÅ‚ ze swojÄ… szkoÅ‚a goÅ›cinnie. ZapytaÅ‚am tego chÅ‚opca o to, jakie ma wrażenia z warsztatów. OdpowiedziaÅ‚, że bardzo mu siÄ™ tu podoba, bo tutaj nikt siÄ™ ze niego nie Å›mieje. Niech te sÅ‚owa bÄ™dÄ… puentÄ… oraz stanowiÄ… przedmiot do refleksji nad sobÄ… oraz nad tym, jak traktujemy osoby mniej sprawne od nas.
info