Program przedszkolnej edukacji antytytoniowej "Czyste powietrze wokół nas"
W roku szkolnym 2012-2013, na przełomie trzech miesięcy lutego, marca i kwietnia 2013 roku dzieci z oddziału przedszkolnego
6-latków z wychowawczynią mgr Lidią Ratajczyk przystąpią do realizacji Programu przedszkolnej edukacji antytytoniowej
„Czyste powietrze wokół nas”, który jest jednym z narzędzi służących do realizacji celów Narodowego Programu Zdrowia na lata 2009-2015 w zakresie ochrony zdrowia oraz rozwoju dzieci przed narażeniem na dym tytoniowy. Program stanowi pierwsze ogniwo w edukacji antytytoniowej i jest odpowiedzią na stale obniżający się wiek dzieci eksperymentujących z tytoniem oraz powszechność biernej inhalacji jego dymu od momentu poczęcia, która przez niewielu dorosłych jest postrzegana w kategoriach zagrożenia. Każde dziecko kończące przedszkole powinno być świadome różnych zagrożeń, dostrzegać związek pomiędzy przyczyną i skutkiem, chorobą i leczeniem, a jednocześnie powinno wiedzieć, jak się w sytuacjach niebezpiecznych dla zdrowia zachować i kogo poprosić o pomoc. W wychowaniu zdrowotnym, a szczególnie w profilaktyce antynikotynowej niezmiernie ważne jest modelowanie przez nauczycieli i rodziców prawidłowych zachowań, a przede wszystkim pamiętanie o tym, że przekazy i działania muszą być spójne, co nie zawsze jest łatwe! Mamy nadzieję, iż wiedza, doświadczenie i wrażliwość zachęcą Państwa do podjęcia się realizacji programu profilaktyki antytytoniowe „Czyste powietrze wokół nas”, bowiem wszyscy powinniśmy mieć na uwadze troskę o zdrowie naszych dzieci.
ZAŁOŻENIA I SPOSÓB REALIZACJI PROGRAMU:
ADRESACI PROGRAMU:
dzieci w wieku przedszkolnym uczęszczające do przedszkoli i oddziałów przedszkolnych,
rodzice i opiekunowie dzieci,
CELE GŁÓWNE PROGRAMU:
wzrost kompetencji rodziców w zakresie ochrony dzieci przed ekspozycją na dym tytoniowy,
zwiększenie umiejętności dzieci w zakresie radzenia sobie w sytuacjach, gdy przebywają w zadymionych pomieszczeniach lub gdy dorośli palą przy nich tytoń.
METODYKA REALIZACJI PROGRAMU:
Realizowane treści są zgodne z podstawą programową wychowania przedszkolnego oraz dostosowane do rozwoju poznawczego, aktywności i potrzeb dziecka.
Program składa się z pięciu zajęć:
1. Wycieczka - podczas której dzieci będą obserwowały różne źródła dymu.
2. Co i dlaczego dymi? - dzieci opowiedzą o różnych źródłach dymu, przyczynach wydobywania się dymów.
3. Jak się czuję, kiedy dymi papieros? - dzieci dowiedzą się o szkodliwości dymu tytoniowego.
4. Co się dzieje, gdy ludzie palą papierosy? - dzieci dowiedzą się o skutkach palenia tytoniu i o szkodliwości biernej ekspozycji na dym tytoniowy.
5. Jak unikać dymu tytoniowego? - dzieci dowiedzą się, w jakich miejscach mogą być narażone na dym tytoniowy i jak w tej sytuacji mogą się zachować.
Zajęcia mają charakter warsztatowy, gdyż ta forma dostarcza dzieciom najwięcej okazji do uczenia się przez doświadczenie i zgodnie z zasadami nowoczesnej edukacji zdrowotnej akcentuje aktywny udział dzieci w procesie uczenia się.
Zajęcia prowadzone są metodami aktywizującymi:
umożliwiającymi wchodzenie w rolę,
kształtującymi umiejętności wyszukiwania informacji, analizowania i rozwiązywania problemów,
kształtującymi umiejętności właściwego rozumienia i interpretacji terminów i symboli,
EFEKTY DZIAŁAŃ EDUKACYJNYCH:
W trakcie zajęć w placówce:
Dzieci:
zdobywają wiedzę nt. szkodliwości dymu tytoniowego i miejsc, w których mogą być narażone na jego inhalację,
nabywają umiejętności radzenia sobie w sytuacjach gdy dorośli przy nich palą,
uczą się asertywnych zachowań w obronie własnych praw (szczególnie prawa do życia w środowisku wolnym od dymu tytoniowego) i własnego zdrowia.
Rodzice:
zwiększają swoją świadomość nt. zagrożeń jakie niesie dym tytoniowy dla zdrowia i rozwoju ich dzieci,
podwyższają kompetencje w zakresie ochrony dzieci przed ekspozycją na dym tytoniowy.
Koordynator i realizator programu
w Szkole Podstawowej
im. Polskich Olimpijczyków
w Korzeńsku
mgr Lidia Ratajczyk